Sobre la dislèxia com a trastorn del desenvolupament fonològic: interrogants i pistes d’intervenció.

Resum:

En aquest document s’intenta explicar com la dislèxia pot ser un trastorn relacionat amb la memòria de treball. Per a fer-ho, es descriu el trastorn i els tipus de dislèxia que existeixen, fent especial incís en les dislèxies de desenvolupament i remarcant que el dèficit sol trobar-se a nivell fonològic (i no a nivells superiors del llenguatge). Així es relaciona aquest dèficit fonològic amb possibles dèficits en la memòria de treball i es fan propostes d’intervenció.

Principals continguts:

  1. Què és la dislèxia: al principi de l’article es descriu el trastorn fent referència a les característiques d’aquestes i diferenciant-lo d’altres trastorns de lectura.
  2. Les dislèxies de desenvolupament: en aquest apartat s’exposen els diferents tipus de dislèxia i s’expliquen profundament les dislèxies de desenvolupament, parlant sobre com detectar-les i de quins aspectes són els més afectats.
  3. Dislèxia i la memòria de treball: es parla dels tipus de memòria, especialment de la memòria de treball i, així, s’indiquen els elements presents en aquesta. Després es planteja la possibilitat que la memòria de treball està relacionada amb la dislèxia com a trastorn fonològic.
  4. Possibles intervencions: s’ofereixen una sèrie de criteris per pal·liar els trastorns de la lectura i l’escriptura i tot un seguit de propostes per treballar els sons a l’escola.

Principal utilitat:

Aquest article pot ser molt útil per als docents ja que ajuda a comprendre un poc millor la dislèxia, a més de descriure-la i donar pautes d’intervenció.

Així, es fa una definició del trastorn i se n’indiquen les característiques, explicant que és un trastorn del llenguatge escrit no associat a altres trastorns ni a la capacitat intel·lectual. S’explica, a més, que no tots els infants que presenten problemes en la lectura i l’escriptura pateixen dislèxia, ja que poden tenir altres dificultats. Això pot ser molt útil per a distingir el trastorn esmentat d’altres.

Seguidament s’exposen els tipus de dislèxia existents: la dislèxia adquirida i la de desenvolupament. S’explica que en aquesta darrera el problema rau en una dificultat de descodificació de les paraules a nivell fonològic i que no es troben afectats els nivells superiors del llenguatge. Aquest és un aspecte molt important a tenir en compte pels docents, ja que cal saber quins aspectes estan afectats per saber on cal intervenir.

A continuació, s’explica com funciona la memòria de treball i es planteja la possibilitat que aquesta estigui estretament relacionada amb la dislèxia. També és útil i interessant saber això per, com hem dit anteriorment, conèixer els aspectes on cal intervenir i així, seria interessant treballar la memòria de treball en infants dislèxics.

A més, es donen tota una sèrie de pistes d’intervenció i és per això que aquest apartat pot ser de gran utilitat per als docents. Aquí, doncs, s’informa de quins aspectes podrien treballar-se a l’escola (relacionar espai i temps, racionalitat i imaginació, imatges visuals i auditives…) i es proposen una sèrie d’activitats per treballar la consciència fonològica (identificació de fonemes, comparació de sons, combinacions de fonemes…).

Referència: 

Baqués, M. (2000). Sobre la dislèxia com a trastorn de desenvolupament fonològic: interrogants i pistes d’intervenció. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, (7), 121-134 recuperat a 15 de desembre de 2016 de http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/96032/154209

Autor: Antònia Maria López Bota
Grup: 11

2 respostes a “Sobre la dislèxia com a trastorn del desenvolupament fonològic: interrogants i pistes d’intervenció.

  1. En la meva opinió, aquest és un recurs molt interessant pels mestres ja que explica detalladament el trastorn de dislèxia i també un dels seus possible causants com és la memòria de treball. A més és un bon recurs pel fet que ens dóna una sèrie de pautes d’intervenció docent. Dit això, crec que ha fet un treball molt complet sobre el recurs exposat ja que l’explica molt acuradament.

    Lina Sampol Bisbal

    M'agrada

  2. Trobo que està molt bé aquest recurs i útil per als mestres, ja que defineix la dislèxia; dóna estratègies per identificar-la i intervenir; i, a més, ens informa sobre quins són els aspectes més afectats.
    Quant a la redacció està bé, ja que s’entén amb claredat.

    M'agrada

Deixa un comentari